شرکت مهراد تجهیز پارسیانشرکت مهراد تجهیز پارسیانشرکت مهراد تجهیز پارسیان
تهران، خیابان طالقانی، پلاک 113
۰۲۱-۸۸۸۴۴۶۷۳

راهکارهایی مناسب برای خواب خوب و کافی

امروزه بخش قابل توجه‌ای از مردم آرزوی یک شب خواب راحت را دارند و با مشکل بی‌خوابی و بدخوابی دست و پنجه نرم می‌کنند. طبق گزارش نشریه «Healthline»، محققان می‌گویند حدود یک سوم از جمعیت بزرگسالان ایالات متحده آمریکا از مشکل بی‌خوابی و بد خوابی رنج می‌برند. همچنین متخصصان تاکید می‌کنند کمبود خواب با کیفیت می‌تواند باعث ایجاد مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی شود. جبران خواب در آخر هفته ها هم بی‌نتیجه و نشدنی است. پس سؤال مهم و جدی این است؛ چه باید کرد که بتوان با وجود همه فشارها و مشغله‌های زندگی و … دست کم خوب خوابید؟ کارشناسان در جواب این پرسش حیاتی می‌گویند راه‌های ساده‌ای برای استراحت بهتر وجود دارد، از جمله خوابیدن و بیدار شدن در یک ساعت معین هر روز و همچنین محدود کردن کافئین، الکل و صفحه نمایش موبایل قبل از خواب. اگر شما هم مشکل خواب دارید ادامه این مطلب «طب تولید» را از دست ندهید چرا که راهکاریی برای خواب بهتر به شما پیشنهاد خواهیم داد:

مرکز ملی سلامت و تغذیه آمریکا از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بر روی ۹ هزار فرد بالای ۲۰ سال مطالعه کرده است. محققان بر اساس این تحقیق گزارش دادند که درصد بالایی از بزرگسالان کمبود خواب مزمن را تجربه می‌کنند. این افراد معمولا خواب منظمی ندارند و نه تنها آخر هفته‌ها هم کسری خواب‌شان را جبران نمی‌کنند بلکه در شب‌های آخر هفته بیشتر هم بیدار می‌مانند.

آنچه کارشناسان خواب از شما می خواهند بدانید
دکتر امرسون ویک وایر، متخصص طب خواب در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند و استاد و سرپرست بخش پزشکی خواب در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، به Healthline گفت :«بزرگترین نتیجه این مطالعه این است که بسیاری مردم خواب کافی ندارند و در طول روز احساس خواب آلودگی می‌کنند.» او همچنین تاکید کرد: «خواب مانند یک ماده مغذی برای بدن و مغز است. خواب کافی برای بدن سالم و ذهن آرام حیاتی است.» البته دکتر ویک وایر بر این باور است برخی از شب‌ها بی‌خوابی طبیعی و قابل انتظار است: «همه دوره‌های پرمشغله را با خواب کمتر تجربه می‌کنند. این یک بخش عادی از زندگی است.» با این حال، به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا ، خواب ضعیف مزمن یک عامل خطرناک برای سلامت بدن و روان شناخته شده است. اختلالات خواب باعث بروز بیماری‌هایی چون دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، چاقی و افسردگی می‌شود.

شلبی هریس، روانشناس بالینی متخصص در سلامت خواب و مدیر سلامت مرکز خواب در اسلیپوپولیس، می‌گوید: «در حالی که این مطالعه محدودیت‌های خود را دارد (به عنوان مثال، خود گزارش دهی، فقط افرادی را با برنامه کاری استاندارد ۵ روزه در هفته مورد بررسی قرار داده است)، اهمیت این که جامعه امروز بشری چقدر کم خواب است را برجسته می‌کند.» او در ادامه توضیح می‌دهد:«ما در بسیاری از روزها، به‌ویژه شب‌های کاری، کم‌خواب هستیم، بنابراین دائماً در حال انجام یک بازی جبرانی هستیم تا در بهترین حالت خود باشیم و جبران به قیمت شکل گرفتن یک برنامه نامنظم خواب و الگوی نامناسب تمام می‌شود.» هریس می‌گوید: «ناهماهنگی با الگوهای خواب می‌تواند منجر به افزایش بدهی خواب (حتی با روزهای جبرانی) و همچنین مشکلاتی مانند تاخیر در قرارها و برنامه‌های اجتماعی و بی‌خوابی (به ویژه بی‌خوابی روز تعطیل) شود. همچنین، او اضافه می‌کند:« از آنجایی که داده‌ها از سال‌های۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ جمع‌آوری شده‌اند، جالب است شاید فکر کنید اوضاع در طول همه‌گیری کووید-۱۹ تغییر کرده باشد، زیرا افراد بیشتری از خانه کار می‌کردند. اما آکادمی پزشکی خواب آمریکا در طول همه گیری کووید-۱۹ با بررسی ها و مطالعه‌ای بر روی ۲۰۰۶ داوطلب انجام داد، دریافت که بیش از نیمی از این افراد با مشکل افزایش اختلالات خواب مواجه شدند ، که گاهی اوقات به عنوان «کووید-خواب» شناخته می‌شود.»

پیام بگذارید